ZAPLANUJ WSPÓŁPRACĘ! Podstawą każdej kampanii jest strategia, tej z influencerami także. To, co powinieneś zaplanować i określić, to: ∞∞ Cele kampanii najlepiej określone konkretnymi KPI (mierniki sukcesu, np. wygenerowanie 10% wzrostu sprzedaży w dwa miesiące). ∞∞ Grupa odbiorców (Twojej kampanii, ale także influencerów zaproszonych do kampanii). ∞∞ Rodzaj influencerów i ich liczbę. ∞∞ Pomysł na kampanię. ∞∞ Konkretne zadania i oczekiwanie wobec blogera. ∞∞ Budżet oraz harmonogram działań. ∞∞ Sposoby mierzenia efektów. Postawienie jasnych i konkretnych celów kampanii jest kluczowe – bez tego nie możemy zmierzyć jej końcowej efektywności. Cele wpływają także bezpośrednio na dobór blogerów, jak i przydzielenie im odpowiednich zadań. Jeżeli chcemy zwiększyć popularność naszego wydarzenia w mediach społecznościowych, możemy wybrać instagramowiczów i poprosić o wpis 100K+ 1,7% ~0,1% a) b) c) 4-100K 2-4% ~3% 1-4K 4,5% ~6% 0-1000 9-7% ~90% Rys. 2. Rysunek przedstawia kolejno: a) liczbę obserwatorów profilu, b) liczbę zaangażowanych odbiorców na danym profilu (w %), c) liczbę wszystkich tego typu profili o określonej liczbie obserwatorów na Instagramie (również w %) z konkretnym hasztagiem wydarzenia. Chcąc sprzedać bilety na wydarzenie – wybierzemy zupełnie inną grupę i dopasujmy pod nią odpowiednie zadanie. Ważne, aby cele były mierzalne i określone w czasie, a także proste. Wybór liczby influencerów oraz konkretnych osób tylko pozornie jest prosty. Ważne, aby treści influencera były powiązane z tematyką Twojego wydarzenia, a jego grupa odbiorców pokrywała się z uczestnikami Twojego eventu. Niezwykle ważne jest w związku z tym prześledzenie wszystkich wpisów influencera w mediach społecznościowych i przeanalizowanie znajdujących się pod nimi komentarzy. Czy właśnie na takich treściach nam zależy? Czy influencer nie miał w przeszłości poglądów albo kryzysów, które nie idą w parze z naszą marką? Promując maraton albo wydarzenie kulinarne – raczej nie możemy sobie pozwolić na współpracę z kimś, kto jawnie ogłasza, że pali czy wcześniej nawiązał współpracę z wysokoprocentowym alkoholem. Śledząc komentarze pod wpisami, warto zwrócić uwagę na rodzaj zaangażowania. Lepszy zdecydowanie jest jeden, konkretny i przemyślany komentarz, niż kilka w stylu, który nie przekazuje zbyt wiele. Lepszy również jeden influencer z 1000 obserwatorów, ale z 10 komentarzami pod postem, niż ten, który posiada obserwatorów 20 000, ale nie generuje żadnego zaangażowania. Jeżeli masz wątpliwości związane z zasięgami czy liczbą czytelników – koniecznie poproś influencera przed podjęciem współpracy o statystyki. Uwaga! To nie zawsze są osoby profesjonalnie zajmujące się blogowaniem i znające się na marketingu. Być może będziesz musiał nakierować ich, w jaki sposób dane statystyki wygenerować. Zwróć także uwagę na jakość tworzonych materiałów. Czy zdjęcia są estetyczne? Dobrze wykadrowane? Czy wpisy są napisane poprawnie – bez błędów ortograficznych? Złej jakości content korelujący z Twoją marką nie wpłynie na nią najlepiej. Z drugiej strony nie podejmuj decyzji pochopnie, jeżeli influncer generuje ogromne zaangażowanie, ale jego treści nie są nadzwyczajnej jakości być może i tak warto z nim nawiązać współpracę. A przede wszystkim po jej nawiązaniu nie zmuszać go do wyprodukowania lepszej jakości contentu – nie będzie spójny z jego wcześniejszymi publikacjami, a przez to mógłby się stać mniej autentyczny. Ekspert – wie praktycznie wszystko na dany temat. Chętnie się tą wiedzą dzieli. Tworzy bardzo wartościowy, specjalistyczny content. Lifestyler – największa grupa. Zna się na trendach, wie, co modne, gdzie bywać, co jeść, jak się ubierać. Bardzo mocno operuje dopracowanymi, ładnymi zdjęciami. Jego content często jest emocjonalny. Parentingowiec – pisze najczęściej o swoich dzieciach i rodzinie, opierając wiedzą na własnych doświadczeniach. Aktywista – mocno zaangażowany społecznie, często na rzecz lokalnej społeczności. Pisze o polityce, gospodarce, ochronie środowiska, prawach człowieka czy feminizmie. Często współpracuje non-profit, o ile jest to współpraca zgodna z jego poglądami i jest aktywnie pomagająca danej sprawie. Artysta – pokazuje świat ze swojej specyficznej perspektywy. Tworzy często atrakcyjny wizualnie content. To najczęściej niszowi muzycy, pisarze, fotografowie, poeci. „Szarańcza” – coraz większa grupa, która „tworzy” tylko po to, aby dostać jakiś prezent albo nawiązać współpracę z firmą. To często instagramowe promotorki czy testerzy jakichś produktów. Zdecydowanie niepolecana do współpracy grupa. Idąc tropem zainteresowań, możemy wyróżnić kilka typów influencerów: Partner wydania: 20 MARKETING I PROMOCJA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==