10. CZY MOŻNA ZREZYGNOWAĆ Z UDZIAŁU W TARGACH? Zrezygnować zawsze można, ale pojawia się oczywiście w takim przypadku najczęściej system sankcji ze strony organizatora. Do pewnego momentu wycofanie się z imprezy może nie wiązać się z konsekwencjami finansowymi, natomiast niestety im bliżej imprezy, tym gorzej, bo tym więcej wpłaconych pieniędzy nam przepadnie, nie mówiąc już w tym miejscu o ryzyku naliczania kar umownych, o ile były one wcześniej przewidziane. Niestety, by nie płacić z własnej kieszeni, odpowiedzialność powinna być przerzucona na naszego zleceniodawcę w umowie, którą będziemy z nim zawierać. 11. CO W PRZYPADKU, JEŚLI ORGANIZATOR ZAWALIŁ? W pierwszej kolejności udokumentujemy na bieżąco wszystkie uchybienia związane z imprezą. Bardzo ułatwi nam to skuteczne zgłaszanie ewentualnych roszczeń. Po drugie, sprawdźmy formę i termin zgłaszania reklamacji. Ponieważ po obu stronach najczęściej mieć będziemy do czynienia z przedsiębiorcami (spółkami lub osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, czasem też fundacjami prowadzącymi taką działalność lub podmiotami publicznymi), to sąd może uznać różne ograniczenia odpowiedzialności kontraktowej (w tym terminy zgłaszania reklamacji) za uzasadnione. Jedynie wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności kontraktowej za szkodę wyrządzoną z winy umyślnej ALEKSANDRA DALECKA // adwokat, Kancelaria Radców Prawnych Marek Zdanowicz i Wspólnicy Spółka komandytowa Adwokat od 2004 r., absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, szefowa Hospitality Department w Kancelarii Radców Prawnych Marek Zdanowicz i Wspólnicy Spółka komandytowa. W swojej praktyce zajmuje się w szczególności przygotowywaniem i negocjowaniem umów. Kancelaria, oprócz bieżącej obsługi prawnej dla przedsiębiorców, w tym przygotowywania i negocjowania umów, świadczy usługi w zakresie kompleksowej obsługi prawnej przedsiębiorców, w tym podatkowej, procesowej, windykacyjnej. Organizator może niestety wyłączyć odpowiedzialność w szeregu przypadków, np. za szkody spowodowane przez osoby trzecie albo powstałe z wyłącznej winy uczestnika lub przez tzw. siłę wyższą. Odpowiedzią na takie ograniczenia odpowiedzialności może być wykupienie stosownego rodzaju ubezpieczenia, co zresztą niejednokrotnie zalecają organizatorzy w regulaminach. jest nieważnym zastrzeżeniem z mocy prawa (art. 473 § 2 Kodeksu cywilnego). Organizator może niestety wyłączyć odpowiedzialność w szeregu przypadków, np. za szkody spowodowane przez osoby trzecie albo powstałe z wyłącznej winy uczestnika lub przez tzw. siłę wyższą. Odpowiedzią na takie ograniczenia odpowiedzialności może być wykupienie stosownego rodzaju ubezpieczenia, co zresztą niejednokrotnie zalecają organizatorzy w regulaminach. 12. CZY RODO COŚ ZMIENIA W ZAKRESIE STOISK NA TARGACH? Jeśli będziemy zbierać dane osobowe (np. wizytówki czy dane w formularzach) dla nas czy dla naszego zleceniodawcy, musimy oczywiście zadbać o przygotowanie stosownych dokumentów wymaganych przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 96/46/WE – ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych). Dotyczy to przede wszystkim realizacji obowiązku informacyjnego (zadbajmy o stosowną tabliczkę informacyjną oraz formularze informacyjne). Jeśli zbieramy dane osobowe dla naszego klienta, jesteśmy wówczas tzw. procesorem, czyli podmiotem przetwarzającym, i dodatkowo w tym zakresie powinniśmy mieć zawartą wymaganą RODO umowę o przetwarzanie danych osobowych. Oczywiście należy zadbać o odpowiednie zabezpieczenie danych osobowych, na pewno wizytówki ani uzupełnione formularze nie mogą być w zasięgu dostępu przypadkowych osób trzecich. Partner wydania: 60 PRZEGLĄD PRAWNY
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==