czy regionu. Odpowiedzią na ten trend jest szybki rozwój nowych form turystyki, jak np. questing, a także formy zwiedzania miast z wykorzystaniem gier tematycznych, turystyka muzealna, biograficzna, studyjna, kulinarna, kultury ludowej, literacka i filmowa i inne. Najważniejsze w turystyce staje się experience – osobiste doświadczenie lokalnej kultury, kulinariów, stylu życia, odrębności, a zatem odejście od tradycyjnie rozumianej turystyki, która polegała na zamykaniu się w luksusowym kurorcie, zapewniającym wyżywienie all inclusive, dostęp do wszelkich udogodnień, nie pozwalała jednak na wyjście na zewnątrz. Stąd np. niektóre hotele rezygnują z oferty pełnego wyżywienia, co ma zachęcić do korzystania z lokalnej gastronomii i kontaktu z mieszkańcami, kierując się dewizą „poznać znaczy zrozumieć”. Niektórzy powiedzieliby, że przemysł spotkań rządzi się innymi prawami i realizuje inne cele. Dla uczestników globalnych podróży służbowych najważniejsze jest zrealizowanie danej misji biznesowej. Celem mniej istotnym, a bardzo często wręcz o znikomym znaczeniu, jest skorzystanie z oferty turystycznej danego miasta czy regionu. Jednak i tutaj – szukając rozwiązań mających na celu wzbogacenie oferty o nowe pomysły i dopasowanie do potrzeb klienta – dostrzega się potencjał turystyki kulturowej i włącza jej elementy do programu wydarzeń. Na lokalnych aspektach kulturowych skupiają się także destynacje i DMC, dołączając do oferty kolacje w tradycyjnym stylu, w rodzimych tawernach, z tańcami i miejscową rozrywką czy udział w typowych dla danej społeczności imprezach, jak jarmarki, festiwale, wydarzenia ludowe. Tego rodzaju oferta idealnie sprawdza się przy wyjazdach typu bleisure, czyli połączeniu wyjazdu biznesowego z turystycznym, których popularność rośnie z roku na rok (Booking.com obliczył, że 49% rezerwacji dokonanych na ich platformie przez podróżujących w sprawach biznesowych wiąże się z wydłużeniem pobytu). Wyjazdy bleisure dają korzyści zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi – z jednej strony jest to oszczędność pieniędzy, ponieważ zwykle koszty są niższe przy dłuższych pobytach, pracownik może też dopłacić różnicę w kosztach za pobyt dłuższy niż sam wyjazd służbowy. Z punktu widzenia pracownika wiele podróży służbowych może być odbierane jako męczące i osłabiające więzi rodzinne. Umożliwienie odpoczynku po tym wyczerpującym działaniu wpływa na poprawę wydajności i dobre samopoczucie. A przy okazji daje szanse na poznanie kultury, tradycji i zwyczajów biznesowych danego regionu, co może być pomocne przy dalszych projektach. KULTURA UATRAKCYJNIA EVENT W branży turystycznej wykorzystanie turystyki kulturowej przy organizacji konferencji, kongresów czy targów jest na porządku dziennym. Przykładem wartym naśladowania są targi Germany Travel MartTM, organizowane już od ponad 40 lat przez Niemiecką Centralę Turystyczną, co roku w innym regionie, zwykle pod hasłem aktualnej kampanii promocyjnej Niemiec. GTM mają bardziej charakter workshopu, na którym hosted buyersi z całego świata mają okazję zapoznać się z ofertą turystyczną Niemiec. Trwające dwa dni wydarzenie obudowane jest bogatym programem umożliwiającym zapoznanie się z ofertą turystyczną regionu, jego specyfiką i kulturą. Dorobek kulturalny poznaje się tu na każdym kroku, zaczynając od study tourów, poświęconych różnym aspektom kultury miasta (historia, architektura, kulinaria, natura), przez wieczorne eventy organizowane w najciekawszych obiektach, po bogaty program artystyczny. Na przykład GTM w Erfurcie w 2015 r. otwierał wieczór muzyczny w XII-wiecznej katedrze, będący równocześnie muzycznym przedstawieniem historii miasta i regionu; dzień wcześniej uczestników zaproszony do zamku Wartburg (gdzie Marcin Luter tłumaczył Biblię) na koncert operowy. Wieczorna impreza w pobliskim Weimarze poświęcona była Goethemu, na trasie zorganizowanego dla uczestników targów spaceru po mieście odbywały się liczne atrakcje przygotowane przez mieszkańców miasta. Rok później uczestnicy GTM w Magdeburgu mogli zobaczyć, jak wygląda tradycyjny jarmark średniowieczny, a w Norymberdze zainscenizowano dla nich (w kwietniu) specjalnie jarmark bożonarodzeniowy, z którego słynie miasto. Natomiast rozpoczynający tam GTM event został zorganizowany w Germańskim Muzeum Narodowym, które słynie ze swej kolekcji malarstwa renesansowego (Dürer, Cranach, Altdorfer). W trakcie uroczystej kolacji można było bez przeszkód zwiedzać zbiory. Można oczywiście uznać, że to wydarzenie – jako bezpośrednio związane z turystyką – rządzi się innymi prawami i z tej racji wykorzystanie turystyki kulturowej ma tu charakter czysto promocyjny i nie musi sprawdzać się w innych Koncert muzyczny na otwarcie Germany Travel Mart w 2015 r. Partner wydania: 5

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==