KULTURA W SŁUŻBIE EVENTU – JAK WYKORZYSTAĆ TURYSTYKĘ KULTURALNĄ W BRANŻY MICE Zgodnie z przewidywaniami Światowej Organizacji Turystyki (UNWTO) przyszłość turystyki oparta będzie na rozwoju kilku zasadniczych produktów. Jednym z nich będzie turystyka kulturowa, która umożliwia łączenie różnych aspektów życia kulturalnego w tradycyjny wypoczynek wakacyjny. Jak wynika z szacunków UNWTO, już teraz szeroko rozumiana turystyka kulturowa stanowi 35-40% całego rynku turystycznego. „Kulturę”, „przygodę” i „ekoturystykę” uważa się nawet za najszybciej rozwijające się segmenty turystyczne. Najważniejsze kierunki turystyczne odnotowują wzrost zainteresowania tym rodzajem turystyki oraz wykorzystują krajowe dziedzictwo i kulturę przy różnicowaniu oferty turystycznej. Turystyka kulturalna stanowi potencjał, który zaczyna dostrzegać także branża MICE. KIEDY MÓWIMY O TURYSTYCE KULTUROWEJ Co właściwie oznacza określenie „turystyka kulturowa”? Na pierwszy rzut oka budzi dość proste skojarzenia związane z dziedzictwem kulturowym kraju, regionu, miejsca, czyli tym wszystkim, co utożsamiamy ze zwiedzaniem. Jednak pod tym pojęciem kryje się dużo więcej – także wyjazdy edukacyjne, językowe, kulturowo-przyrodnicze, ale też kulinarne, hobbystyczne, różnego rodzaju warsztaty, atrakcje muzyczne czy eventy związane z konkretnym wydarzeniem, również sięgającym popkultury. Sama definicja turystyki kulturowej zmienia się w ciągu lat. Przyjmując powszechnie dziś akceptowane szerokie pojęcie kultury, można za Mikosem von Rohrscheidtem powiedzieć, że turystyka kulturowa to: „wszystkie grupowe lub indywidualne wyprawy o charakterze turystycznym, w których spotkanie uczestników podróży z obiektami, wydarzeniami i innymi walorami kultury wysokiej lub popularnej (…), jest zasadniczą częścią programu podróży lub stanowi rozstrzygający argument dla indywidualnej decyzji o jej podjęciu lub wzięciu w niej udziału”. Definicja ta wskazuje na dwa podstawowe aspekty, które determinują turystykę kulturową: program kulturalny oraz indywidualną decyzję turysty o takim, a nie innym charakterze wyjazdu. Jest to o tyle istotne, że nawet typowy wypoczynek wakacyjny, za jaki przyjmuje się wyjazdy sun&beach, może w sobie zawierać elementy turystyki kulturowej, nie mieści się on jednak w definicji – nie jest ona tu głównym elementem programu ani też nie była główną przyczyną podjęcia decyzji o wyjeździe. Warto pamiętać, że wyjazdy turystyczne zwykle nie mają jednolitego charakteru (tj. wyłącznie wypoczynkowego albo tylko kulturowego), lecz zazwyczaj mieszają w różnych proporcjach elementy relaksu i zapoznawania się z walorami kulturowymi. Można się zastanawiać, czy fakt noclegu grupy wycieczkowej w zabytkowym zamku-hotelu, powiązany z krótkim objaśnieniem jego dziejów lub historycznej roli, to już turystyka kulturowa. Z punktu widzenia przedsiębiorcy liczy się jedynie kwestia, czy tego typu wzbogacenie wyjazdu, eventu czy konferencji będzie atrakcyjne dla klienta, stanie się wyróżnikiem imprezy, a przede wszystkim – czy dane miasto lub region ma odpowiednio przygotowaną bazę, aby na wysokim poziomie i w nowoczesnej formie zaprezentować swoje dziedzictwo kulturowe i dzięki temu sprawić, że klient wróci. CZY KULTURA SPRAWDZA SIĘ W BRANŻY MICE? W najbliższych latach można spodziewać się rozwoju nowych form turystyki i nie omija to branży MICE. Przy organizacji eventu, kongresu, konferencji samo przygotowanie wydarzenia, nawet superprofesjonalne, już nie wystarczy – firmy eventowe szukają rozwiązań, które, odpowiadając na potrzeby klienta biznesowego, dostarczą mu równocześnie wrażeń, których nie znajdzie gdzie indziej. Podstawowy trend po stronie popytu turystycznego zawiera się w formule 3E – education, entertainment, excitement. Daje to wielką szansę turystyce kulturowej, która ma do zaoferowania nieograniczone wprost możliwości, o ile zostanie odpowiednio wykorzystany potencjał danego miasta Tekst: Ewa Kubaczyk Z artykułu dowiesz się: Czym jest turystyka kulturowa. Jak branża MICE reaguje na nowe formy turystyki. W jaki sposób połączyć kulturę z eventem. Jak prezentuje się atrakcyjność kulturowa polskich miast. Partner wydania: 4 TEMAT NUMERU
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==