m.in. charakterystykę imprezy sportowej, cykliczność, zasięg, wszystkie możliwe badania marketingowe z poprzednich edycji, monitoring mediów, ekwiwalent reklamowy, całościowe działania marketingowe oraz najważniejsze – pakiet możliwej współpracy (ekspozycję logotypu), obecność w mediach (bardzo często sponsora interesuje telewizja publiczna oraz długość transmisji). Należy uwzględnić również ceny za poszczególne pakiety sponsoringu. W pozyskaniu sponsora liczą się kreatywność (pomysł na zaprezentowanie sponsora), innowacyjność, element wyróżniający, pewność osoby prezentującej ofertę, oryginalność oraz zaufanie. Warto zaznaczyć, że poszukiwanie sponsora zajmuje znacznie więcej czasu, niż można by było się tego spodziewać. Im więcej mamy czasu, tym łatwiej poszerzyć branżowe poszukiwania. Oferty dotyczące ewentualnego sponsoringu na następny rok warto przesyłać z półrocznym wyprzedzeniem. JAK PRZYCIĄGNĄĆ UCZESTNIKÓW EVENTU? Pozyskanie sponsora eventu uzależnione jest także od zainteresowania kibiców danym wydarzeniem. Frekwencja na stadionach wynika często z poziomu sportowego reprezentacji kraju oraz pozycji wybranych zawodników na arenie międzynarodowej. Przykładem może być reprezentacja Polski w siatkówce. W 2014 r. zaproszenia na mecz otwarcia mistrzostw świata na Stadionie Narodowym rozeszły się w kilka godzin (ponad 50 tys. sztuk). Dwa lata później, przy słabszych wynikach sportowych, na meczu towarzyskim połowa Atlas Areny w Łodzi świeciła pustkami. Jest to doskonały przykład, jak wyniki sportowe wpływają na zainteresowanie danym eventem. Sukces frekwencyjny uzależniony jest też od grupy docelowej wydarzenia. Jeśli organizujemy event dla dzieci, głównym klientem są rodzice i przy planowaniu wydarzenia trzeba przeanalizować ich potrzeby. Jeśli event trwa kilka godzin, należy zorganizować atrakcje dodatkowe, które urozmaicą przerwy pomiędzy rozgrywkami. Podczas ustalania warunków współpracy ze sponsorem warto zobligować go do pomocy w promocji wydarzenia. Każdy kanał promocji marketingowej, czyli informowanie o zbliżającym się wydarzeniu, zwiększy frekwencję na evencie. Obecnie nie ma silniejszego marketingu jak social media, które w przypadku promocji eventu sportowego wygrywają nawet z telewizją publiczną. Lista eventów sportowych w Polsce jest naprawdę bardzo długa, a co ważne – nasz kraj staje się coraz częściej organizatorem międzynarodowych eventów sportowych. Produkcja wydarzeń sportowych wymaga umiejętności technicznych, interpersonalnych, koncepcyjnych, decyzyjnych, doskonałego gospodarowania czasem, myślenia analitycznego i ogromnej empatii. Zachowanie zasad, postępowanie zgodnie z wytycznymi z regulaminów, raportowanie, trzymanie się terminów oraz analiza wszystkich sektorów na evencie są kluczami do organizacji eventu sportowego. Event sportowy niejedno ma imię, dlatego w przypadku organizacji wydarzeń tego typu kluczowe są doświadczenie i znajomość specyfiki tej branży. Pasjonowanie się sportem, ciekawość poznawcza, zorientowanie na ciągły rozwój w zgranym teamie pozwolą na stworzenie eventu, jakiego w Polsce jeszcze nie było. Organizatorzy wydarzeń sportowych są zobligowani do nieustannego dokształcania się, rozwoju, stosowania nowych technologii i rozwiązań, poszukiwania świeżych kanałów promocji, ponieważ jeśli w którymś momencie okaże się, że wyprodukowany przez nich event sportowy jest kopią poprzedniego, nie osiągną sukcesu. W pozyskaniu sponsora liczą się kreatywność (pomysł na zaprezentowanie sponsora), innowacyjność, element wyróżniający, pewność osoby prezentującej ofertę, oryginalność oraz zaufanie. Warto zaznaczyć, że poszukiwanie sponsora zajmuje znacznie więcej czasu, niż można by było się tego spodziewać. Im więcej mamy czasu, tym łatwiej poszerzyć branżowe poszukiwania. Oferty dotyczące ewentualnego sponsoringu na następny rok warto przesyłać z półrocznym wyprzedzeniem. BARBARA PONIKOWSKA // Event manager mistrzostw świata na żużlu 2015-2019, kierownik produkcji transmisji TVP SPORT, specjalista ds. marketingu sportowego PZM, pracowała przy Runmageddonie, mistrzostwach Europy w koszykówce, na co dzień związana także z Ekstraligą Żużlową. Freelancer w firmie Smart Motion. NAPISZ DO AUTORKI: biuro@smartmotion.pl Partner wydania: 10 OKIEM EKSPERTA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==