ALEKSANDRA DALECKA // adwokat, Kancelaria Radców Prawnych Marek Zdanowicz i Wspólnicy Spółka komandytowa Adwokat od 2004 r., absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, szefowa Hospitality Department w Kancelarii Radców Prawnych Marek Zdanowicz i Wspólnicy Spółka komandytowa. W swojej praktyce zajmuje się w szczególności przygotowywaniem i negocjowaniem umów. Kancelaria, oprócz bieżącej obsługi prawnej dla przedsiębiorców, w tym przygotowywania i negocjowania umów, świadczy usługi w zakresie kompleksowej obsługi prawnej przedsiębiorców, w tym podatkowej, procesowej, windykacyjnej. naruszenia, odszkodowawcze, o wydanie uzyskanych korzyści, a także prewencyjne, gdy naruszenie jeszcze nie nastąpiło, ale już nam grozi – i jest to roszczenie o zaniechanie. JAK MOŻEMY SIĘ BRONIĆ, GDY NIE MAMY ZAREJESTROWANEGO ZNAKU USŁUGOWEGO Zależy jakie naruszenie nastąpiło. Jeśli ktoś korzysta z naszego utworu, np. posiada w sposób nieuprawniony kopię scenariusza eventu, mamy na pewno roszczenia z prawa autorskiego. De facto ich katalog jest podobny do roszczeń uprawnionego ze znaku usługowego, jednak jest o tyle trudniej, że będziemy musieli jeszcze dodatkowo wykazać nasze autorstwo utworu, o czym pisałam po części powyżej. Dodatkową ochronę odnajdziemy także w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Czyn nieuczciwej konkurencji został sformułowany w art. 3 ust. 1 tej ustawy dość szeroko, jako działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Przykładowo więc naśladownictwo naszej usługi, które ma na celu bezprawne skorzystanie z jej renomy, będzie się mieściło w czynach nieuczciwej konkurencji, jak też wprowadzające w błąd oznaczenie usług. To są przykłady, które najczęściej będą mieć znaczenie dla dużych, renomowanych imprez. Nawet jednak organizacja relatywnie niewielkiej imprezy może być związana z wykorzystaniem ochrony przepisów tej ustawy, pamiętajmy bowiem, że czynem nieuczciwej konkurencji jest także naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, przy czym przez tę tajemnicę rozumie się informacje, które mają wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Przepis ten będzie zatem głównie przeciwdziałał „wynoszeniu” na zewnątrz naszych pomysłów i know-how, przy czym znów minimum, jakie musimy przedsięwziąć, to zawarcie z pracownikami i kontrahentami stosownych klauzul o poufność. W przypadku naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa, poza standardowymi, opisanymi powyżej roszczeniami cywilnymi, obowiązuje także ochrona karna, a mianowicie, zgodnie z art. 23 tej ustawy, kto, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi w stosunku do przedsiębiorcy, ujawnia innej osobie lub wykorzystuje we własnej działalności gospodarczej informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli wyrządza to poważną szkodę przedsiębiorcy, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Tej samej karze podlega ten, kto uzyskawszy bezprawnie informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, ujawnia ją innej osobie lub wykorzystuje we własnej działalności gospodarczej. Znak usługowy rejestrujemy w Urzędzie Patentowym. Z momentem udzielenia prawa ochronnego przez Urząd podlega on wpisowi do rejestru znaków towarowych. Prawo ochronne na znak usługowy polega na wyłącznym używaniu znaku w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Polski. Możemy zarejestrować go także na poziomie regionalnym, np. na obszarze Unii Europejskiej, wówczas właściwy jest Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w Alicante, lub jeszcze szerzej, poprzez rejestrację w Biurze Międzynarodowym Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) w Genewie za pośrednictwem Urzędu Patentowego RP. NAPISZ DO AUTORKI: adalecka@zdanowiczlegal.pl Partner wydania: 54 PRZEGLĄD PRAWNY

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==