pomysł powinien być godziwie wynagradzany. Po drugie niech odstąpienie od umowy przez naszego kontrahenta po prezentacji pomysłu sporo go kosztuje. Po trzecie, oczywiście zawrzyjmy stosowne postanowienia o poufności i zakazy przekazywania pomysłu innym podmiotom. Wiem, że wynegocjowanie tych klauzul nie będzie łatwe i z dużym prawdopodobieństwem napotkamy na większy lub mniejszy opór. Jeżeli jednak jesteśmy pewni, że nasze rozwiązanie będzie unikatowe, warto zawalczyć. A MOŻE ZNAK USŁUGOWY? Ciekawe rozwiązanie ochronne zawarte jest w Prawie własności przemysłowej. Rodzajem znaków towarowych jest bowiem też znak usługowy. Przyjrzyjmy się bliżej tej konstrukcji, bowiem może być ona przydatna organizatorom większych imprez, a zwłaszcza eventów o charakterze cyklicznym. Zgodnie z art. 120 ustawy Prawo własności przemysłowej znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Generalnie zatem znaki towarowe dotyczą towarów, co więc byłoby nieprzydatne dla event managera. Jednak – zgodnie z art. 120 ust. 3 pkt 1 tej ustawy – ilekroć w ustawie mowa jest o znaku towarowym, rozumie się przez to także znaki usługowe. Analogicznie zatem do klasycznego znaku towarowego – znak usługowy to symbol stosowany do wyróżniania usług świadczonych poprzez dany podmiot od usług innego podmiotu. Do znaków usługowych stosuje się odpowiednio regulację zawartą w ustawie Prawo własności przemysłowej, co wynika z innej specyfiki i charakteru przedmiotu, której znak dotyczy. Niektórzy prawnicy podkreślają, że znak usługowy pełni funkcję oznaczenia przedsiębiorstwa i wskazuje na podmiot świadczący usługi, a nie usługę jako taką, co powodowałoby mniejszą użyteczność tej formy ochrony dla event managerów. Jednak w praktyce umieszcza się znak usługowy nie na usłudze (co przecież w praktyce jest fizycznie niemożliwe), ale na przedmiotach powiązanych z usługą, takich jak np. bilety czy zaproszenia na event, papier firmowy, materiały reklamowe, w tym oczywiście bannery czy billboardy itp. Najczęściej rejestruje się logo imprezy, hasło ją reklamujące itp. CO DAJE REJESTRACJA ZNAKU USŁUGOWEGO Znak usługowy rejestrujemy w Urzędzie Patentowym. Z momentem udzielenia prawa ochronnego przez Urząd podlega on wpisowi do rejestru znaków towarowych. Prawo ochronne na znak usługowy polega na wyłącznym używaniu znaku w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Polski. Możemy zarejestrować go także na poziomie regionalnym, np. na obszarze Unii Europejskiej, wówczas właściwy jest Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w Alicante, lub jeszcze szerzej, poprzez rejestrację w Biurze Międzynarodowym Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) w Genewie za pośrednictwem Urzędu Patentowego RP. Wszystkie trzy procedury są oczywiście odpłatne i należy przed złożeniem wniosku zapoznać się z wysokością i zasadami wnoszenia tych opłat. Zakładam jednak, że w większości przypadków będzie nas interesowała rejestracja w Urzędzie Patentowym RP. Dostajemy wówczas od Urzędu świadectwo ochronne na dany znak, które legitymuje nas przed innymi z naszego prawa. Prawo ochronne na znak usługowy możemy zbyć i podlega ono również dziedziczeniu. Dodatkowo osoba, która uzyskała prawo ochronne na znak usługowy, może zgodnie z art. 163 Prawa własności przemysłowej udzielić innej osobie upoważnienia do używania tego znaku, na rzecz którego uzyskała prawo ochronne, poprzez zawarcie umowy licencyjnej. Znak usługowy ma zatem wartość majątkową i może być przedmiotem obrotu gospodarczego. Prawo ochronne na znak towarowy trwa 10 lat od daty złożenia wniosku i może być przedłużane na wniosek osoby uprawnionej na kolejne 10-letnie okresy. Wniosek o przedłużenie ochrony wnieść należy przed końcem upływu 10 lat ochrony, jednakże nie wcześniej niż na rok przed jego upływem. Wraz z wniesieniem wniosku o przedłużenie uiścić należy opłatę za ochronę, jak ma to miejsce przy składaniu pierwotnego wniosku. Urząd Patentowy może odmówić ochrony na znak usługowy przykładowo, gdy nie ma on cech odróżniających, składa się wyłącznie z elementów, które weszły do języka potocznego lub są zwyczajowo używane w uczciwych i utrwalonych praktykach handlowych, jest sprzeczny z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami, zawiera element będący symbolem, w szczególności o charakterze religijnym, patriotycznym lub kulturowym, którego używanie obrażałoby uczucia religijne, patriotyczne lub tradycję narodową. Mówiąc w dużym uproszczeniu, znak ten oczywiście nie może naruszać praw osób trzecich, a także nie może być identyczny lub podobny (w sposób określony w ustawie) do wcześniej zarejestrowanych znaków. Event managerów będzie przede wszystkim interesowała rejestracja w takich klasach, jak: organizacja przyjęć, organizacja widowisk, organizacja imprez rozrywkowych. W przypadku naruszenia prawa do znaku usługowego przysługuje szereg uprawnień – mamy roszczenie o zaniechanie Zgodnie z art. 120 ustawy Prawo własności przemysłowej znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Partner wydania: 53

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==