BEACONY, A MOŻE OBRAZ WIDEO? Kwestią do zgłębienia pozostaje technologia, którą organizatorzy eventów mogą wykorzystać do badania ruchu i zachowania uczestników. Jednym ze sposobów jest zbieranie danych uczestników z aplikacji eventowej. Wykorzystując odpowiednie lokalizatory (np. beacony), można z kilkumetrową precyzją określać położenie właścicieli smartfonów w przestrzeni i czasie. Plusem może być stosunkowo niewielka ingerencja w badaną przestrzeń (rozlokowanie niewielkich urządzeń na terenie wydarzenia, których zagęszczenie będzie uzależnione od poziomu dokładności, jaki chcemy uzyskać). Minusem wykorzystania tej technologii będzie konieczność przygotowania aplikacji, w której zaszyta zostanie funkcjonalność kolekcjonowania tego typu statystyk. Co więcej, aby dane były wiarygodne i reprezentatywne, z aplikacji korzystać musi w czasie eventów zdecydowana większość uczestników. Ograniczenia systemów operacyjnych wymagają nie tylko samego pobrania aplikacji, ale jej działania w czasie eventu. Należy również dodać, że działania aplikacji z beaconami wymagają aktywacji bluetooth w smartfonie. Innym sposobem jest wykrywanie obecności uczestnika za pomocą Wi-Fi. Dzięki specjalnym punktom dostępowym – Access Pointom, rozmieszczonym na badanej przestrzeni – możliwe jest lokalizowanie uczestników w poszczególnych strefach oraz badanie czasu, jaki w nich spędzają. Mimo że technologia jest podobna do tej wykorzystującej sygnał bluetooth, jej przewagę stanowi z pewnością odsetek użytkowników smartfonów, którzy korzystają z Wi-Fi. Ograniczeniem dla organizatorów może być jednak konieczność zaopatrywania się w stosunkowo drogie punkty dostępowe, które będą w stanie dobrze zlokalizować użytkownika, pomijając czynniki, które wpływają na sygnał Wi-Fi. Dodatkowo nie wszystkie telefony da się śledzić i coraz częściej możliwość ta jest blokowana. Technologią, którą można wykorzystać do objęcia badaniem wszystkich uczestników eventów, jest ta bazująca na obrazie wideo oraz sztucznej inteligencji. Dzięki kamerom możliwy jest pomiar zarówno podstawowych danych (takich jak liczba uczestników, długość kolejek, kierunki przepływów pomiędzy sekcjami), jak ALEKSANDRA NOWAK // Product manager w software house Netizens. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. W Netizens odpowiada za rozwój MovStat, systemu dostarczającego – na podstawie obrazu wideo – danych o zachowaniu i ruchu osób w miejscach publicznych. NAPISZ DO AUTORKI: anowak@netizens.pl lub komunikatorami pozwala reagować na bieżąco na zmieniające się warunki w przestrzeni konferencji lub targów. Jak widzimy, odpowiednio zdobyta i wykorzystana wiedza o uczestnikach może stać się kluczem dla event managera do sprawnego zarządzania przedsięwzięciem. Od planowania całego wydarzenia, poprzez reagowanie na bieżąco w czasie imprezy, aż po podsumowanie statystyczne na koniec. To sprawia, że posiadanie pogłębionych danych staje się tak samo istotne przy eventowych przestrzeniach jak od dawna jest już w świecie wirtualnym. i bardziej zaawansowanych, związanych z czasem obsługi, efektywnością wykorzystania przestrzeni czy budowaniem heatmap (mapy ciepła, czyli metody graficznej prezentacji danych dotyczących przemieszczania się osób na konkretnym obszarze). Przy wykorzystaniu różnych odcieni kolorów zaznacza się miejsca najczęściej odwiedzane i cieszące się mniejszym zainteresowaniem. Badanie odbywa się w czasie rzeczywistym za pomocą indywidualnie skonfigurowanych obszarów czy wirtualnych bramek. Łączenie oprogramowania z innymi systemami Źródło: Mat. własne Partner wydania: 47
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==