TREŚĆ I FORMA UMOWY O ORGANIZACJĘ EVENTU – ZADBAJ O FORMALNOŚCI Przygotowując się do zorganizowania eventu, myślimy przede wszystkim o tak istotnych aspektach, jak miejsce, obsługa w trakcie jego trwania, prelegenci, poczęstunek itp. W kontaktach codziennych przyzwyczailiśmy się, że wystarczy pewne kwestii ustalić telefonicznie, SMS-owo, ewentualnie mailowo. Jeżeli zapominamy o jakimś ustaleniu z kontrahentem, zwyczajowo przeglądamy wiadomości lub maile. Czy to jednak wystarcza? Postaram się odpowiedzieć na to pytanie w tym artykule. UMOWA USTNA Z mojego doświadczenia wynika, że strony mogą przez wiele lat współpracować bez zawarcia jakiejkolwiek umowy. Myślę, że wielu przedsiębiorców potwierdziłoby to. Wymiana handlowa, dotycząca towaru lub usługi, może rozwijać się i stronom wydawać się może, że nie muszą regulować swojego stosunku w bardziej sformalizowany sposób. Łączy je zwykła umowa w formie ustnej. Problem jednak z taką formą polega na tym, że podlega ona zasadzie: „Prawdą jest to, co można udowodnić”. Dlatego wszelkie postanowienia niepotwierdzone np. w mailu obowiązują tak długo, jak dana strona ma wolę jego respektowania. Ponadto strony są związane ogólnymi postanowieniami przewidzianymi przez ustawy, takie jak np. Kodeks cywilny (i część ogólna, i szczególna). FORMA PISEMNA Polecam uregulowanie w formie pisemnej stosunku łączącego strony na samym początku współpracy. Przeprowadzić negocjacje najlepiej jest w formie mailowej, maile są bowiem bardzo istotne w przypadku ewentualnego sporu pomiędzy stronami w przyszłości. Polecam zapoznanie się z art. 65 Kodeksu cywilnego. WIADOMOŚCI MAILOWE I PRZYGOTOWYWANIE UMÓW PRZEZ PEŁNOMOCNIKA W przypadku nieprawidłowego czy niezrozumiałego sformułowania postanowień umownych istotne pozostają intencje stron w trakcie negocjacji. Dobrą formą dowodową jest w tym przypadku np. wiadomość mailowa. Zeznania świadków, np. pracowników, nie są wiarygodne, z uwagi na stronniczość takich osób oraz zawodność ludzkiej pamięci w konfrontacji z upływem czasu. Dodatkowo sugeruję zlecenie przygotowania umowy profesjonalnemu pełnomocnikowi. Mam na myśli radcę prawnego lub adwokata. Są to zawody, które można wykonywać po przejściu trudnej ścieżki zawodowej, w tym zdaniu egzaminów państwowych, co dowodzi profesjonalizacji wykonujących je osób. Koszt takiej usługi nie jest wysoki, a pozwala uchronić się od ewentualnych problemów w przyszłości. PROFESJONALNA ANALIZA UMÓW Nie polecam podpisywania umowy dostarczonej przez stronę przeciwną bez jej szczegółowego przeanalizowania przez radcę prawnego lub adwokata. Częstą praktyką jest umieszczanie w umowach postanowień, które są nieważne z mocy samego prawa. W przypadku problemów w realizacji umowy strona może próbować powoływać się na takie postanowienia, wymuszając na kontrahencie respektowanie rażąco niekorzystnych postanowień lub nawet takich, które są nieważne. Radzę zawsze zawierać umowy w formie pisemnej i to na samym początku. Wówczas bowiem nie ma żadnych problemów w realizacji kontraktu, strony są zainteresowane i zgodne – co do zasady. Próba uregulowania stosunku prawnego w momencie kiedy pojawiają się problemy rzadko się udaje. Jeżeli nawet dojdzie do formalnego podpisania umowy, to wówczas warunki mogą odbiegać od tych ustalonych przy rozpoczynaniu współpracy. Z kolei w przypadku powstania problemów w realizacji umowy i skierowaniu sprawy na drogę postępowania sądowego proces będzie w mojej ocenie trwać zdecydowanie dłużej w przypadku niezachowania przez strony formy pisemnej. Jest to podyktowane koniecznością przeprowadzenia Tekst: Konrad Olczak Z artykułu dowiesz się: Jakie są wady umowy ustnej. Dlaczego warto zawrzeć umowę pisemną. Z czyjej pomocy skorzystać podczas konstruowania umowy. Na co zwrócić uwagę i jakich błędów unikać. Partner wydania: HOTEL ROBERT`S PORT LAKE RESORT & SPA 62 PRZEGLĄD PRAWNY
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==