TEMAT NUMERU: Efekty WOW na evencie – zainspiruj się na kolejny rok! NR 6(7)/2017 listopad-grudzień 2017 468907 ISSN 2543-4004 Magazyn dostępny wyłącznie w prenumeracie DESTYNACJE EVENTOWe Technologie i innowacje PRZEGLĄD PRAWNY WIADOMOŚCI Z BRANŻY KNOW-HOW ORGANIZATORA Okiem eksperta TWARZĄ W TWARZ MARKETING Partner wydania:
HOTEL LAMBERTON*** Hotel Lamberton*** Business & Conferences został tak zaprojektowany, aby spełnić oczekiwania wszystkich naszych gości. Nowoczesne rozwiązania, eleganckie i designerskie wnętrza, świetna lokalizacja i bardzo atrakcyjne ceny – to połączenie sprawia, że warto zapoznać się z naszą ofertą! To właśnie u nas zorganizujesz najlepsze: Konferencje • Targi • Szkolenia • Eventy • Wesela • Imprezy okolicznościowe • Imprezy w plenerze Do Państwa dyspozycji oddajemy: Jedenaście sal konferencyjno-bankietowych • Przestronną, całoroczną altanę z kominkiem i grillem Obszerne lobby • Klub nocny • Restaurację • Teren zielony • Imponujący ogród rzymski • Bary Plac zabaw • W sezonie ogródek piwny Hotel Lamberton***Business & Conferences • ul. Poznańska 492 • 05-850 Ołtarzew www.hotellamberton.pl
Hotel Robert’s Port **** Lake Resort & SPA Stare Sady 4, 11-730 Mikołajki tel. +48 87 429 84 00 Rezerwacje indywidualne: recepcja@hotel-port.pl Konferencje: konferencje@hotel-port.pl www.hotel-port.pl Reklama statki pasażerskie: Żegluga Pasażerska Mikołajki tel. +48 503 018 600 statki@hotel-port.pl
Partner wydania: 20 Świąteczna układanka – targi bożonarodzeniowe kawałek po kawałku // Zbliżające się święta Bożego Narodzenia z każdym dniem zaczynają dawać o sobie znać coraz bardziej. W sklepach pojawia się asortyment związany z tym świętem, a reklamy w telewizji i pogoda za oknem coraz bardziej zbliżają nas do 24 grudnia. Nie są to jedyne rzeczy wprawiające nas w świąteczny nastrój. Od listopada do stycznia na mapach miast pojawiają się miejsca, gdzie nastrój zbliżających się świąt daje się odczuć dużo silniej niż gdziekolwiek indziej. Takimi miejscami są targi i jarmarki świąteczne organizowane w wielu miastach nie tylko Polski, ale również Europy Zachodniej. Spis treści // Temat numeru // 04 Efekty WOW na evencie – zainspiruj się na kolejny rok! Okiem eksperta // 08 Rynek spotkań biznesowych w Polsce pod lupą organizatorów i uczestników: Kto? Co? Za ile? I gdzie? – raport 2017 Twarzą w twarz // 12 Gotowa na wszystko. Rozmowa z Adrianą Piekarską, specjalistką w dziedzinie event marketingu Marketing // 16 Wszystko, co musisz wiedzieć o promocji wydarzeń na LinkedIn Know-how organizatora // 20 Świąteczna układanka – targi bożonarodzeniowe kawałek po kawałku 24 Tajniki organizacji perfekcyjnego balu sylwestrowego 28 Zimowa aura – wybieramy namiot na event w plenerze 34 To już rok magazynu „Event Management Polska”! Destynacje eventowe // 38 Destynacje eventowe: Warszawa (cz. II) Technologie i innowacje // 48 Rok 2018 – poznaj technologiczne perspektywy eventów Przegląd prawny // 52 Gdy kontrahent nie płaci. 12 kroków do skutecznej egzekucji wynagrodzenia Wiadomości z branży // 56 Kobiety kochają eventy! 60 Kalendarium event managera 62 Kreatywność zawsze w cenie! 63 Agnieszka Jędrzejczyk-Wojciechowska – nowa wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej Katalog firm // 64 Katalog firm 2 Event Management Polska / Spis treści
Partner wydania: to już ten moment, ostatnia prosta przed zamknięciem roku kalendarzowego, a co za tym idzie masa sprawunków do zrobienia u większości z nas. Budżetowanie 2018 r., planowanie eventów, dogrywanie terminów z destynacjami, w których odbędą się nasze wydarzenia, to tylko niektóre z zadań, z którymi musimy się uporać jeszcze przed końcem roku. Jest to jednak również czas na mały „rachunek sumienia”, szczere podsumowanie tego, co i jakim nakładem udało nam się osiągnąć. Co możemy poprawić i jakie innowacje należałoby wdrożyć, by pozytywnie zaskoczyć wszystkich w przyszłym sezonie? Wydanie, które trzymasz w dłoniach jest dla nas szczególne, ponieważ jest to nasza rocznica. Tak, to już rok od kiedy zaczęliśmy dla Was pisać. By pomóc Wam zainspirować się na nadchodzące wyzwania, które stoją przed Wami w 2018 r., mamy treści, z których kilka chciałbym polecić szczególnie. „Efekty WOW na evencie – zainspiruj się na kolejny rok!” – to dawka wiedzy i konkretnych przykładów od Agnieszki Ciesielskiej na to, jak sprawić, by wydarzenie zostało zapamiętane przez uczestników na długo i pozostawiło po sobie pozytywny wydźwięk. „Rynek spotkań biznesowych pod lupą organizatorów i uczestników. Kto? Co? Za ile? I gdzie?”, to raport stworzony przez Hotel Narvil Conference & Spa, który zapewne odpowie na wiele pytań nurtujących organizatorów eventów. Waszej uwadze polecam również szczególnie temat: „Tajniki organizacji perfekcyjnego balu sylwestrowego”, z którego dowiecie się, jak efektywnie przygotować ostatnie wydarzenie w roku. Korzystając z okazji, w imieniu całej redakcji Event Management Polska, życzę wszystkim czytelnikom i osobom związanym z branżą MICE, świąt spędzonych w rodzinnej atmosferze, w zdrowiu i radości, przepełnionych ciepłem domowego ogniska. Do zobaczenia/przeczytania w 2018 roku, Maciej Podgórski redaktor naczelny „Event Management Polska” Drodzy Czytelnicy, ADRES REDAKCJI / Forum Media Polska Sp. z o.o. / ul. Polska 13 / 60-595 Poznań / tel. (61) 66 83 153 / fax (61) 66 55 806 / www.eventmanagement.pl // REDAKTOR naczelny / Maciej Podgórski / tel. (61) 66 83 153 / maciej.podgorski@forum-media.pl // REDAKTOR prowadzącA / Maria Ledeman / tel. (61) 66 83 175 / maria.ledeman@forum-media.pl // Reklama / Dominika Gąsiorowska / (61) 66 55 885 / dominika.gasiorowska@forum-media.pl / Filip Wójcik / (61) 66 55 199 / filip.wojcik@forum-media.pl // STALI WSPÓŁPRACOWNICY / Agnieszka Ciesielska, Aleksandra Dalecka, Anna Ledwoń, Anna Nowakowska, Dariusz Ogrodnik // RADA MERYTORYCZNA / Sławomir Wróblewski, Dagmara Plata-Alf, Dariusz Ogrodnik // PRENUMERATA / Ewelina Angrot / tel. (61) 66 83 167 / ewelina.angrot@forum-media.pl // REDAKTOR TECHNICZNY / Aleksandra Hotaj // DRUK / Poligrafia Janusz Nowak Sp. z o.o. // OKŁADKA / Hotel Arłamów S.A., Arłamów, 38-700 Ustrzyki Dolne // SERWIS ZDJĘCIOWY / Fotolia // WYDAWCA / Forum Media Polska Sp. z o.o. / ul. Polska 13 / 60-595 Poznań / tel. (61) 66 83 153 / fax (61) 66 55 806 // PREZES ZARZĄDU / Magdalena Balanicka // Redakcja nie zwraca materiałów niezamówionych oraz zastrzega sobie prawo do skrótów i redakcyjnego opracowania tekstów przyjętych do druku. // www.forum-media.pl // Copyright do wydania / Forum Media Polska Sp. z o.o. 38 Destynacje eventowe: Warszawa (cz. II) // W pierwszej części artykułu wskazaliśmy centra konferencyjne, hotele oraz obiekty, położone w samym sercu województwa mazowieckiego, które doskonale sprawdzą się jako miejsca do zorganizowania wszelkich eventów. Zaczynając od małych szkoleń dla niewielkiej grupy osób, po kongresy, na które dociera nawet kilka tysięcy uczestników. Natomiast w tej części chcielibyśmy wykroczyć poza granice tętniącej życiem Warszawy i skupić się na jej równie atrakcyjnym pod względem biznesowym sąsiedztwie. Lokalizacje wyróżniające się ciszą, spokojem, graniczące z otulinami lasów oraz parków, z nieco nostalgicznym klimatem i dogodnym dojazdem, tworzą miejsca wręcz doskonałe. 3
Partner wydania: Efekty WOW powodują, że nasza pamięć zapisuje wspomnienia w naszych umysłach na dłużej. Pobudzenie uczestników, by osiągnąć ten rezultat, polega na wywołaniu zachwytu w odpowiednim momencie, podczas wysokiego stężenia emocji. Efekty te możemy sprowokować przez nowe technologie, efekty wizualne czy serię doświadczeń. Dziś będziemy poszukiwać owego współczynnika WOW na przykładach realizacji polskich i zagranicznych. Niesztampowy scenariusz może być efektem WOW Scenariusz na event nie musi być zawsze oczywisty. Często agencje szykują niespodziankę dla gości w postaci spektaklu, który odbędzie się niespodziewanie w trakcie takiego wydarzenia. Przykładów na rynku branży spotkań jest już całkiem sporo. Zapewne część z Was pamięta, jak w 2013 r. Grupa Eskadra przygotowała polską premierę Mercedesa Citana eventem „Gala… której nie było”. Przypomnę, co się tam działo. Goście przyszli do pustej hali MT Polska, gdzie absolutnie nic nie było gotowe. Po Efekty WOW na evencie – zainspiruj się na kolejny rok! Z artykułu dowiesz się: Gdzie i kiedy został ustanowiony nowy rekord Guinessa w kategorii największej liczby dronów latających równocześnie. Jak urządzić wyreżyserowaną bójkę na oczach gości. Kto odważył się zrobić kolację na 220 osób równocześnie na platformach „Dinner in The Sky”. Co Andree Velenger, światowej sławy reżyser eventów, przygotował na wydarzenie „Next 100 years of BMW”. Tekst: Agnieszka Ciesielska 4 Temat numeru
Partner wydania: prostu pusta, brudna, ledwo oświetlona, wypełniona ciszą hala. Konsternację i zdziwienie przybyłych gości przerwał prowadzący Hubert Urbański, proponując szybkie zorganizowanie eventu na oczach gości. Rozegrał się prawdziwy spektakl przeróżnych skeczy, w których udział wzięły agencja eventowa, firmy cateringowe, kwiatowe, medyczne, tancerze, służby porządkowe. Oczywiście w centrum był Mercedes Citan, który przewoził wszystko na miejsce. Cały event przygotowano na oczach gości w 14 minut i 45 sekund, ustanawiając tym samym nieoficjalny rekord Guinessa w szybkości przygotowania wydarzenia. Genialna produkcja z efektem WOW w scenariuszu. Film z tej realizacji można znaleźć na YouTube pod hasłem „Polska Premiera Mercedesa Citan”. Zaskoczenie publiczności to sztuka Zaskoczenie jest niesamowicie trudnym zadaniem. Zwłaszcza gdy zaangażowanych w projekt jest kilkanaście osób i cała załoga eventu. W zeszłym roku wykorzystałam efekt zaskoczenia na imprezie zorganizowanej dla Lyreco. Tego wieczoru odbywała się premiera nowego ekspresu do kawy Nespresso. Po niewinnej degustacji zaaranżowaliśmy skecz z udziałem zawodowych aktorów z Teatru Buffo. W rolach głównych oczywiście musiała się znaleźć pobudzająca kawa Nespresso. Jak się niebawem okazało, przy degustacji przepysznej kawy nie były tylko osoby zaproszone przez organizatora. Na miejscu pojawiły się dwie zwaśnione grupy mafijne – pruszkowska i mokotowska – które akurat w tym lokalu zrobiły sobie „ustawkę”. Na oczach gości doszło do dużej bójki. Na głowach trzaskano butelki, na plecach rozwalano krzesła, kelnerzy zostali poprzewracani, hałas zniszczył całą harmonię tej imprezy. Sytuację w jednej minucie opanował energiczny policjant, który wkroczył do gry. Sam sierżant posterunkowy Janusz Józefowicz spacyfikował drabów, powalając każdego z osobna na łopatki na podłogę. Po skończonej akcji ekipa zespołu Józefowicza chórem zaprosiła gości na spektakl do pobliskiego Teatru Buffo. Goście restauracji przeżyli niesamowity szok i niedowierzanie. Do dziś pamiętają oni kawę i bójkę. Film z tej realizacji można obejrzeć na moim kanale YouTube („Restaurant Event Prank – April 2016 Eventowa Blogerka”). Tam, gdzie króluje technologia Do dość spektakularnych eventów, które zapadły mi w pamięci, należy ten firmy Intel z Hamburga z 2015 r. Tam właśnie został ustanowiony nowy rekord Guinessa w kategorii największej liczby dronów latających równocześnie. Latającym dronom towarzyszyły efekty świetlne i muzyczna oprawa orkiestry. Fenomen tego projektu polegał na równoczesnym zsynchronizowaniu blisko 100 dronów, które mrugały kolorowymi światłami pod osłoną nocy przy dźwiękach orkiestry, która grała w trakcie wydarzenia. Na koniec show wyświetlono na niebie świetliste logo Intela. Efekt przepiękny, porywający, nieziemski. Zobaczcie zresztą sami, bo wideo to więcej niż tysiąc słów. Ten efekt WOW jest do odnalezienia pod hasłem: „Drone display sets world record for most UAVs airborne simultaneously”. Kolejna odsłona Intela wydarzyła się rok później – w lipcu 2016 r. Tym razem aż 500 dronów zostało przygotowanych do bicia kolejnego rekordu Guinessa polegającego dokładnie na tym samym. Znowu drony wzniosły się w powietrze, mrugając milionem barw, i utworzyły jeszcze bardziej gwieździste niebo, które po skończonej „tanecznej” choreografii znowu utworzyło napis z logo Intela. Efekt WOW ponownie przerósł oczekiwania nawet ich twórców. Chyba każdy właściciel firmy marzy o takim show, aby logotyp jego firmy poszybował tak wysoko. Ten filmik możecie odszukać na YouTube pod hasłem: „Intel’s 500 DroneLight Show”. Projekt „Next 100 Years of BMW” To event, którego liczby elementów WOW trudno zliczyć. Wydarzył się w 2016 r. Reżyserem eventu był sam Andree Velenger – światowej sławy reżyser imprez zatrudniany do otwarć igrzysk olimpijskich czy sylwestrów w najbogatszych krajach świata. W projekcie dla BMW od początku porywają scenografia eventu, multimedia, scenariusz i oprawa artystyczna. Mamy tu ogromną, dwupoziomową scenę na planie zegara i trzy wielkie plastry ekranów. W scenariuszu prezentują się wszystkie modele BMW, które jeżdżą po przestrzeni projekcyjnej. Wykorzystano dynamiczne obrazy z kokpitów kierowcy wyświetlane na pionowych ekranach. Zastosowano elementy mappingu horyzontalnego oraz poziomego. Nawierzchnia, po której się poruszają artyści, wręcz „pływała”, a jej design zmieniał się jak w kalejdoskopie, od Nasz cel stanowi sprzedanie eventu jako całości. Co innego to sprzedać atrakcję, która wzbudzi zachwyt wśród publiczności. W większości ofert, jakie dostaje klient, możemy wyróżnić scenografię, technikę, projekty zaproszeń, mówców, konferansjerów i szeroko pojętą rozrywkę. Oczywiście to masa powodów, by się na evencie znaleźć, ale to nie jest to, czego poszukuje klient. Potrzebuje on unikatowego efektu zaskoczenia, odkrycia nowego wymiaru odczuwania, poczucia przynależności do jakiejś grupy, pewnej spontaniczności wywołanej podczas wydarzenia. 5
Partner wydania: świeżej trawy na polu golfowym, przez pasy startowe, aż po podniebne scenerie z lotu ptaka. Na scenę weszli również prawdziwi tancerze w animacjach multimedialnych, śpiewali piosenkarze, a słynny niemiecki aktor był konferansjerem. Podczas spektaklu pojawił się też prototyp futurystycznego złotego BMW pokrytego rybią łuską. Wisienka na torcie? Zapierająca dech w piersiach sferyczna instalacja siatki z milionem świetlistych kuleczek. Świetliste punkty lekko poruszane płaszczyznami równolegle nawiązują do ruchu fal morza i do skrzydeł ptaka balansujących w przestworzach. Na oczach widzów stworzono trójwymiarową rzeźbę, której kształty pobudzały naszą wyobraźnię. Projekt nieprzypadkowo został nazwany „The Bird”, gdyż skrzydła wypełniły całą przestrzeń Olimpic Hall w Monachium, tworząc niepowtarzalny świetlno-muzyczny spektakl. Oglądając ten film, ma się gęsią skórkę na całym ciele – zatem co czuli uczestnicy tego wydarzenia? Zobaczcie na YouTube, wyszukując hasło: „Next 100 Years of BMW”. Miejsce też może wywoływać efekt WOW Bruksela i park z budynkiem Atomium w tle. Po zachodzie słońca w dniach 1-5 lipca 2016 r. było to najbardziej ekstrawaganckie miejsce eventowe na świecie. A to wszystko za sprawą ściągnięcia dziesięciu platform Dinner in the Sky. Tu odbyły się niezapomniane kolacje i lunche dla 220 osób równocześnie serwowane na stołach wyciągniętych na wysokość 164 stóp nad ziemią. Tak oto przygotowane zostało świętowane XX-lecia Michelin – firmy przyznającej gwiazdki szefom kuchni na całym świecie – połączone z X-leciem platform Dinner in the Sky. To, co działo się na każdym z 10 stołów, było niesamowite. Odbywały się tam degustacje potraw najlepszych belgijskich szefów kuchni. Każdego dnia blisko 30 szefów kuchni serwowało swoje lunche i kolacje dla wyselekcjonowanej grupy osób w podniebnych platformach z widokiem na Brukselę. Przyjemność uczestniczenia w wyjątkowych igrzyskach kucharskich kosztowała od osoby 309 euro za posiłek składający się z pięciu dań. Na YouTube znajdziemy film z tego wydarzenia pod hasłem „10 jähriges Jubiläum – Dinner in the sky”. Jessica Minh Anh i nietypowe miejsca Wieża Eiffla z końcem października stała się wybiegiem dla wielkiego „Autumn Fashion Show 2014”, odbywającego się co roku w tym samym okresie. Projekt został zrealizowany dzięki Jessice Minh Anh, modelce, producentce, projektantce wietnamskiego pochodzenia, utalentowanej event managerce o niebywale szerokich horyzontach. Wraz ze swoją agencją – J Model Entertainment – stworzyła dość nietypowy projekt z niebywałym rozmachem. Otóż przy jednej realizacji modowej, na pierwszej kondygnacji Wieży Eiffla, zbudowano dwukondygnacyjny wybieg na świeżym powietrzu o długości 150 m każdy, z niebywale pięknym widokiem wokół czterech stron paryskiego świata. Wieża Eiffla stała się nie tylko ikoną Paryża, ale też świata mody w pełnym tego słowa znaczeniu. Event był transmitowany na żywo na livestreamie na stronie internetowej tej agencji. Podczas pokazu zaprezentowało swoje kolekcje 9 projektantów, m.in. Beinta Poulsen of Soul Made z Wysp Owczych, Kate Walz z USA, Hoang Hai z Wietnamu, a także Sho Sho Esquiro z Kanady. Rozmach budzi podziw, kreacje – zadumę, a sam event? Szok. Event stworzony przez Minh Anh jest ósmym w historii, niebywałym pokazem mody. Stał się na całym świecie swoistą marką, mającą na celu promocję powstanie nowego pokolenia kreatywnych liderów w branży modowej. Jessica Minh Anh wierzy, że siła i fenomen tego wydarzenia tkwi w zjednoczeniu kultur w jednych, niebywałych budowlach architektonicznych, w eventach, które mają rozmach i są niepowtarzalne. Udowodniła, że można zrobić pokaz mody na wieżowcu One World Trade Center w Nowym Jorku czy w Wielkim Kanionie w Arizonie. Ma ona wysokiej klasy warsztat eventowy łączący w sobie kombinację niebywałej mieszanki sztuki, kultury, architektury i oczywiście mody. Osiągać niemożliwe – ma to we krwi. Proste triki na efekty WOW Istnieje wiele sposobów na wzbudzenie zachwytu u naszych gości. Najlepszym treningiem na pobudzanie kreatywności jest taki event, gdy klient nie ma odpowiedniego budżetu. Istnieje wiele technik, wypróbowanych już na sporej liczbie eventów, które można stosować na różnych wydarzeniach. Problem tylko w tym, że coraz częściej stosuje się je Stwórz najlepszy efekt WOW // Efekt WOW to przede wszystkim emocje, które pozostają na długo po zakończeniu eventu. Liczy się umiejętność zaskoczenia, ale także budowanie ogólnego, dobrego wrażenia. Najważniejszy jest pomysł – powinien on pojawić się wraz z chwilą zrozumienia grupy docelowej. Efekt WOW musi opierać się na czymś świeżym, ale warto zainspirować się codziennością uczestników czy specyfiką danej branży. Korzystnie działa połączenie znanego z nieznanym. Podkreśliłabym znaczenie dwóch elementów: ludzi i miejsca. Zaproszenie odpowiednich osób to często klucz do sukcesu. Nie muszą to być celebryci. Szukajmy liderów opinii cenionych przez uczestników eventu. Kluczowy jest też wybór miejsca. Przestrzeń tworzy klimat i nadaje charakter wydarzeniu. Przykładowo nowoczesne obiekty dedykowane organizacji eventów są na tyle wielofunkcyjne, że śmiało można powiedzieć: „Sky is the limit”. Sami jesteśmy niejednokrotnie zdumieni, gdy nasz obiekt – EXPO Kraków – zmienia się jak w kalejdoskopie, w zależności od rodzaju wydarzenia. Pamiętajmy: aby wywołać efekt WOW, wszystkie elementy układanki muszą idealnie do siebie pasować. Warto wybierać sprawdzonych i rzetelnych podwykonawców. Wtedy na pewno wszystko zagra tak, jak należy. Ewa Woch wiceprezes firmy Targi w Krakowie Sp. z o.o., właściciela i operatora Międzynarodowego Centrum Targowo-Kongresowego EXPO Kraków 6 Temat numeru
Partner wydania: na niemal każdym evencie – przez co przestają stanowić efekt WOW. Takim prostym zabiegiem, ale już dość oklepanym, jest wybuch konfetti, pokaz laserowy, fajerwerki, miliony świec ustawionych w przestrzeni plenerowej eventu. Lokalizacja z początku zupełnie nieoczywista może stać się zaskakującym miejscem eventu. Polecam przyjrzeć się ogrodom botanicznym, opuszczonym statkom w stoczni, winnicom, browarom, parkingom. Eventy w nietypowych miejscach stają się coraz modniejsze. Cieszy fakt, że do łask wracają przestrzenie industrialne byłych fabryk, dworce główne, stacje metra itp. Bo siła eventu tkwi też w miejscu. Zrobienie czegoś zaskakującego dla gości też jest czymś wzbudzającym w nas zachwyt. Dla jednych to będzie fotobudka 360 stopni, dla innych food truck w sercu eventu, jeszcze dla innych doznania przy projekcji gier czy filmów w wirtualnej rzeczywistości VR Gear. Świetnie sprzedaje się multimedialne show z udziałem tancerzy – gdzie światło podąża za ruchem ciała artysty. WOW może się kryć na przełomowej prezentacji w technologii Flash, która świetnie zastępuje Power Pointa. Świetnie działają wszelkiego rodzaju eventy z biciem rekordów Guinessa w tle. Atrakcje przygotowane m.in. przez PLAY świetnie wpisują się w wydarzenia na Woodstocku (Strefa Play na Przystanku Woodstock 2013 – ustanowienie rekordu Guinnessa w liczbie osób równocześnie grających na bębnie, największy body painting na evencie w 2015 r.). W social mediach można znaleźć miliony inspiracji do wykorzystania w przestrzeni wydarzenia. Czego potrzebuje klient? Niewielu event managerów potrafi sobie odpowiedzieć na to pytanie. Nasz cel stanowi sprzedanie eventu jako całości. Co innego to sprzedać atrakcję, która wzbudzi zachwyt wśród publiczności. W większości ofert, jakie dostaje klient, możemy wyróżnić scenografię, technikę, projekty zaproszeń, mówców, konferansjerów i szeroko pojętą rozrywkę. Oczywiście to masa powodów, by się na evencie znaleźć, ale to nie jest to, czego poszukuje klient. Potrzebuje on unikatowego efektu zaskoczenia, odkrycia nowego wymiaru odczuwania, poczucia przynależności do jakiejś grupy, pewnej spontaniczności wywołanej podczas wydarzenia. Bo efekt WOW czyni nas wyjątkowym. O tym się mówi jeszcze długo po zakończonym wydarzeniu i wspomina się o nim po powrocie do domu. Social media szaleją, wszyscy o nas piszą, a marka czy produkt są na językach obserwatorów. Dlatego tego typu fajerwerki zwykle mają swoją cenę. Ale są jej warte. Bowiem rację ma Maya Angelou, uważając, że: „Życia nie mierzy się ilością oddechów, ale ilością chwil, które zapierają dech w piersiach”. Agnieszka Ciesielska // event manager, autorka bloga EVENTOWABLOGERKA.PL Wykładowca Studium Podyplomowego Event Management na Wydziale Zarządzania UW oraz na uczelni Vistula Univeristy. Prowadzi wykłady dotyczące trendów w eventach, zarządzania klientami w eventach, CSR oraz imprezami korporacyjnymi. Trenerka Akademii PRoto.pl. Absolwentka warszawskiego AWF-u (turystyka i rekreacja) oraz Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu na kierunku Executive MBA. Od 12 lat aktywnie związana z działalnością w branży eventowej. Prowadzi firmę Everitum Sp. z o.o. Pierwsze doświadczenia w organizacji wydarzeń zdobywała wraz z rozwojem dużej korporacji z rynku IT. Oddana sercem przede wszystkim eventom, ukierunkowała swoją karierę jako project manager projektów eventowych, gdzie realizowała cykliczne produkty eventowe m.in. dla Forum Press, a później dla UEFA. Dalsze doświadczenie związane było z pracą dla dużej agencji eventowej ICP Group SA w dziale Live Marketing Concept. Odpowiedzialna była za tworzenie kreatywnych koncepcji i koordynację realizacji eventowych dla takich korporacji, jak: Warta, Samsung, Citi International, Polsat, Reckitt Benckiser, Nestle Polska, GE, Astellas, E.Leclerc, EVIO, Bayer, Citi Handlowy, Saint Gobain Polska, Orange, ABC Data, Colgate Palmolive czy Symantec. Na scenę weszli również prawdziwi tancerze w animacjach multimedialnych, śpiewali piosenkarze, a słynny niemiecki aktor był konferansjerem. Podczas spektaklu pojawił się też prototyp futurystycznego złotego BMW pokrytego rybią łuską. Wisienka na torcie? Zapierająca dech w piersiach sferyczna instalacja siatki z milionem świetlistych kuleczek. 7
Partner wydania: Publikacja II edycji niezależnych badań firm i przedsiębiorstw oraz pracowników. Warszawa, wrzesień 2017 r. W 2016 r. rozpoczęto cykl poświęcony ogólnopolskim badaniom o tematyce rynku usług biznesowo-konferencyjnych dla firm i przedsiębiorstw w Polsce. W maju 2016 r. odbyła się premiera I edycji badań, natomiast na początku tej jesieni zaprezentowano kolejny II raport dot. rynku usług spotkań biznesowych oraz konferencyjnych. Jest to cykliczny projekt realizowany przez Hotel Narvil Conference & Spa mający na celu stałe badanie i analizę zmian zachodzących w tym segmencie na rynku. Projekt badawczy realizowany jest każdorazowo przez niezależną firmę badawczą i jest poświęcony tematom biznesowych spotkań konferencyjnych. Pomysłodawcą oraz inicjatorem cyklu jest Hotel Narvil Conference & Spa w Serocku, który wprowadza narzędzia, aby poznawać biznes i rynek, na którym działa. – Już po raz drugi przeprowadziliśmy ogólnopolskie badania rynku branży spotkań biznesowych i konferencyjnych. Jest to dla nas bardzo ważny obszar w prowadzonym przez nas biznesie. Chcemy znać rynek, śledzić zachodzące w nim zmiany, poznawać tendencje – a w rezultacie odpowiadać celnie na potrzeby naszych klientów biznesowych. Kontynuowane przez nas badanie „Rynek spotkań biznesowych w Polsce pod lupą organizatorów i uczestników: Kto? Co? Za ile? I gdzie?” stanowi wartość nie tylko dla nas, ale dla całej branży. Odpowiada na wiele ciekawych zagadnień, które dla działów sprzedaży czy marketingu są pomocne w codziennej pracy z klientem biznesowym – mówi Grażyna Kowalczyk, dyrektor generalny Hotelu Narvil Nowe obszary badawcze w II edycji badań Analiza wyników badań z roku poprzedniego wpłynęła na podjęcie decyzji, aby w 2017 r. do ankiety dołączyć kolejne, nowe pytania, pozwalające poznać inne aspekty. Zdefiniowano w tej edycji dokładniej, w jakich kwartałach roku firmy planują organizację wydarzeń. Ciekawe było wprowadzenie tematów, które miały za zadanie zbadać, na co organizatorzy spotkań (w tym firmy, działy HR) zwracają uwagę, gdy mają za zadanie zorganizować dla swoich pracowników, kontrahentów takie spotkania. Z drugiej strony poddano badaniu uczestników tych spotkań, aby dowiedzieć się, czy rzeczywiście dane założenia organizatorów spełniają ich oczekiwania. Badanie polskich przedsiębiorstw i metodologia badań W ramach badań w 2016 oraz w 2017 r. pytania dot. rynku usług konferencyjnych skierowano do przedsiębiorstw w Polsce. Badania przeprowadzono metodą telefoniczną (CATI) na podstawie standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo. Celem założonym przy pierwszym badaniu (2016) było rozpoznanie całości rynku przedsiębiorców z podziałem na mikro, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa – tak aby uzyskać całościową charakterystykę rynku oraz pozyskać informacje o tym, jakie przedsiębiorstwa inwestują, oraz które organizują i w jakim zakresie spotkania biznesowe. W wyniku badań okazało się, że tylko 3% mikroprzedsiębiorstw organizuje spotkania poza siedzibą firmy. Przy kolejnym badaniu podjęto decyzję, aby zbadać te firmy, które w 2016 r. zadeklarowały organizację spotkań i konferencji poza swoją siedzibą. Ich wielkości zostały dobrane kwotowo Rynek spotkań biznesowych w Polsce pod lupą organizatorów i uczestników: Kto? Co? Za ile? i gdzie? Z artykułu dowiesz się: Ile firm w Polsce planuje i organizuje spotkania oraz konferencje poza siedzibą swojej firmy. Jakie budżety firmy przeznaczają na organizację wydarzeń biznesowych – ile z nich planuje przeznaczyć środki o wartości powyżej miliona złotych. Czy cena pozostaje najważniejszym kryterium wyboru miejsca spotkań czy konferencji biznesowych. W którym kwartale firmy decydują się na organizację spotkań i jakie czynniki ostatecznie wpływają na wybór miejsca konferencji. Tekst: Hotel Narvil Conference & Spa, Redakcja Badania: Instytut IBRiS 8 Okiem eksperta
dziesiątki możliwości setki wydarzeń tysiące gości jedno miejsce KONFERENCJE SZKOLENIA WARSZTATY TARGI KONGRESY GALE BANKIETY KONCERTY INTEGRACJE PIKNIKI Wyjątkowe miejsce dla biznesu. Niezwykłe miejsce sportowych emocji, jak również wyjątkowa przestrzeń dla biznesu. Łączymy wynajem przestrzeni z kompleksową obsługą eventów. Skontaktuj się z nami [+48] 61 886 30 50, kontakt@ineastadion.pl, www.ineastadion.pl POZNAŃ
Partner wydania: z zachowaniem proporcji wielkości poszczególnych typów firm. Ponad 60% badanych firm to przedsiębiorstwa zatrudniające 10-50 pracowników, co piąte od 51 do 250, a więcej niż jedno na dziesięć powyżej 250 pracowników. Najwięcej, bo ponad 40% firm biorących udział w badaniu prowadzi działalność usługową, 3 na 10 firm zajmuje się produkcją przemysłową, co piąta handlem. W produkcji rolnej specjalizuje się 7% badanych firm. 1. Czy firmy chętnie organizują spotkania poza swoją siedzibą? Prawie 80% firm organizuje spotkania biznesowe i konferencyjne poza nią. Po określeniu wielkości firm, sprawdzeniu, w jakim sektorze usług działają, poddano badaniu kwestię, która miała udzielić odpowiedź na pytanie, czy firmy organizują jakiekolwiek spotkania biznesowe poza siedzibą swojej firmy? W 2017 r. więcej niż 2 firmy na 10 zadeklarowały, że organizują spotkania i konferencje dla pracowników, klientów lub kontrahentów poza swoją siedzibą – jest to wynik podobny do tego z 2016 r. Badania dwóch edycji wskazały, że wraz ze wzrostem wielkości zatrudnienia następuje wzrost odsetka przedsiębiorstw, które organizują tego typu spotkania. 2. Wydatki firm na konferencje. Czy ulegają zmianie? Ile z badanych firm ma milionowe budżety? Analiza badań dwóch edycji pozwala stwierdzić, że w 2016 i w 2017 r. budżety i ich planowanie były na podobnym poziomie. Na przestrzeni dwóch lat budżetowych żadne okoliczności wewnętrzne oraz zewnętrzne nie wpłynęły na zmianę zakładanych środków finansowych na ich wydatkowanie w badanym obszarze. Małe, średnie czy duże przedsiębiorstwa decydują się ciągle na podobnym poziomie jak w roku ubiegłym na przeznaczenie środków na organizację konferencji poza siedzibą firmy. Aktualnie 50% respondentów z badanych firm odpowiedziało, że są to budżety do 100 000 zł, jedna firma na dziesięć przeznacza na ten cel kwoty od 101 000 zł nawet do 500 000 zł, 5% firm planuje wydać od 501 000 zł do 1 000 000 zł, a 3% decyduje się na wydatki nawet powyżej 1 mln zł. Co czwarty ankietowany nie wskazał przedziału, w jakim mieszczą się roczne wydatki. W 2016 r. odpowiedzi ww. danych różniły się tylko w zakresie +/- 1%. 3. Dla prawie 80% firm okres kilku miesięcy to standardowy czas, jaki planują przeznaczyć na poszukiwanie odpowiedniej lokalizacji. Wyniki przeprowadzonych badań pokazują, że racjonalnie i bez pośpiechu firmy poszukują odpowiednich miejsc na organizację swoich spotkań oraz na wydanie przeznaczonych na ten cel środków. Zestawiając do tego dane dotyczące tego, w jakim okresie organizowane są w skali roku spotkania, pozyskujemy dane pomocne dla działów sprzedaży, które mogą określić, w jakich miesiącach klienci zaczynają poszukiwania. Prawie 80% firm planuje zawsze czas na poszukiwanie lokalizacji wynoszący od miesiąca do nawet ponad 6 miesięcy. Dokładniej w badaniu dane wyglądają następująco: przedsiębiorstwa decydujące się na wydanie środków na organizację spotkań biznesowych w większości potrzebują od miesiąca do trzech na poszukiwanie odpowiedniej lokalizacji (2016 – 45%, 2017 – 41%). Nawet pół roku i więcej czasu na wybór przeznacza co czwarta firma w 2017 r. (22% – 2016). Aż 6 miesięcy wcześniej na znalezienie miejsca potrzebuje ponad 10% firm (2016, 2017). W 2016 r. żadna z badanych firm nie zadeklarowała, że potrzebuje mniej niż 14 dni na poszukiwanie lokalizacji, w 2017 r. tylko 1% badanych tak zadeklarował. 4. W jakich kwartałach planowane są konferencje? Badania potwierdzają, że w II i IV kwartale roku organizowanych jest prawie 70% ze wszystkich konferencji. Badania 2017 potwierdzają, że w roku są dwa peaki konferencyjne: w okresie wiosennym oraz jesiennym. Na II i IV kwartał przypada prawie 70% organizowanych spotkań w roku. Najwięcej z nich ma miejsce w IV kwartale (wrzesień–grudzień) – w tym czasie organizuje Wykres 2. Okresy organizowania przez firmy spotkań i konferencji // 21% 32% 34% 6% 7% styczeń–marzec kwiecień–czerwiec lipiec–sierpień wrzesień–grudzień nie wiem/trudno powiedzieć Wykres 1. Czy firma organizuje spotkania poza swoją siedzibą? // 79% Tak 21% Nie 10 Okiem eksperta
Partner wydania: je 34% badanych firm. W kwietniu- -czerwcu podobna liczba firm zadeklarowała ich organizację (32%), a zimą już co piąta (21%). Najmniej wydarzeń planowanych jest na letni czas – tylko 7% firm decyduje się na nie. W 2016 r. tendencja była podobna, jednak w ubiegłorocznym badaniu poddano każdy miesiąc roku. Na wykresie 1 odnotowano dwie tendencje rosnące od kwietnia do czerwca. Miesiącami, w których organizowano więcej niż zwykle konferencji, były także październik oraz grudzień. CO DECYDUJE O WYBORZE MIEJSCA NA ORGANIZACJĘ SPOTKAŃ BIZNESOWYCH I KONFERENCYJNYCH? 5. Jak pozyskać klienta konferencyjnego? Na co klienci zwracają uwagę: na cenę, kuchnię, odległość od siedziby, jakość świadczonych usług, a może wpływ ma opinia innych? W analizie rynku spotkań konferencyjnych i biznesowych istotne było zbadanie, jakie czynniki z punktu widzenia firm są kluczowe przy wyborze miejsca spotkania. Po wstępnych analizach, zdefiniowaniu swoich potrzeb, analizie ofert klienci muszą dokonać ostatecznej weryfikacji i podjąć decyzję dot. wyboru obiektu na konferencję czy spotkanie biznesowe. W tym zakresie badania potwierdziły, że cena i bliskość/dogodny dojazd dla uczestników to dwa najważniejsze czynniki. To one decydują ostatecznie o wyborze lokalizacji. 53% wskazało na cenę, a ponad 48% na bliskość/dogodny dojazd dla uczestników. Jednak w tej edycji badań waga ceny spadła o 8%, w porównaniu z ubiegłorocznym badaniem. 6. Oczekiwania uczestników vs. założenia organizatorów konferencji. Czy firmy wiedzą, jak pracownicy chcieliby spędzić czas podczas spotkań konferencyjnych? Czy jedni i drudzy chcą spotykać się podczas weekendu, czy raczej preferują konferencje trwające w trakcie dni pracy? II edycja badań została poszerzona o nowe pytania i obszary. W tym roku poddano badaniom aspekt poznania potrzeb uczestników konferencji oraz priorytetów organizatorów. Czy znają potrzeby uczestników? W pierwszym pytaniu sprawdzono, jakie dni tygodnia są dla jednych i drugich dobre na uczestnictwo w konferencji. Dla 50% uczestników dni tygodnia są bez znaczenia. 42% firm podziela tę opinię. W weekend chętniej niż firmy w spotkaniach służbowych uczestniczyliby pracownicy, dla 16% weekend to dobry czas, natomiast tylko 9% firm jest gotowych na poświęcenie czasu na spotkania firmowe podczas weekendu. Jeśli chodzi o najważniejsze czynniki wpływające na satysfakcję uczestników konferencji/spotkania, to wg organizatorów są to: jakość kuchni (prawie połowa wskazań), standard pokoi (ponad 40% wskazań) i łatwość dojazdu (39%). Najistotniejszymi czynnikami wyjazdu firmowego z perspektywy jego uczestnika są jakość kuchni (40%), bliskość natury (35%) oraz standard pokoi (34%). Uczestnicy konferencji najchętniej na wyjazd firmowy wybraliby się w miejsca będące blisko natury (tak twierdzi prawie 30%). Na zakończenie II edycję badań zrealizowano na próbie przedsiębiorstw kwotowo dobranych wg klasy wielkości zatrudnienia. W badaniu pracowników była to próba ogólnopolska reprezentatywna dla ogółu ludności kraju pod względem wieku, płci oraz miejsca zamieszania. Kolejna, III edycja badań realizowana będzie w II połowie 2018 r. Wykres 3. Czynniki decydujące o wyborze oferty konferencyjnej // Atrakcyjna oferta cenowa Bliskość/dogodny dojazd dla uczestników Wysoki standard i obsługa miejsca Atrakcyjne położenie obiektu Od dawna organizujemy konferencje/ /spotkania w tym miejscu Rekomendacja, opinia innych Prestiż miejsca Inne 53% 48% 32% 31% 30% 20% 19% 7% 11
Partner wydania: // Z czego najczęściej wynikają kryzysy podczas eventów i czy możemy im zaradzić, nim rozpęta się prawdziwa burza? Przed Wami inspirujący wywiad z Adrianą Piekarską, która z powodzeniem łączy pasję z pracą, każdego dnia budzi się z głową pełną pomysłów, słowa „trudności” zamienia w „wyzwania” i z nieustającą energią i promiennym uśmiechem prze do przodu. Jak osiągnąć sukces i nie stracić przy tym wrażliwości? Co czeka branżę eventową w najbliższych latach? I w końcu, jakie plany ma kobieta nominowana w kategorii Bizneswoman Roku? Zapraszamy do lektury. // Gotowa na wszystko Rozmowa z Adrianą Piekarską, specjalistką w dziedzinie event marketingu, finalistką konkursu Bizneswoman Roku Adriana Piekarska Gdy rozpoczęła działalność w branży eventowej miała zaledwie 18 lat. W wieku 19 lat została Managerem Klubu Muzycznego. Rok później rozpoczęła przygodę z własnym biznesem, a w wieku 21 lat otworzyła działalność związaną z kompleksową organizacją imprez tworząc jedną z pierwszych agencji eventowych na Śląsku – Exclusive Event. Dziś, po 11 latach jej firma jest liderem na polskim rynku eventowym, a ona sama jest najmłodszym i najbardziej rozchwytywanym ekspertem w swojej dziedzinie. Zapraszana jest na największe wydarzenia branżowe w roli eksperta, prelegenta. Wykłada również na uczelniach. Mówi się o niej Mistrzyni Efektu WOW. Dwukrotnie nominowana do Osobowości Roku w branży MICE oraz finalistka konkursu Bizneswoman Roku – Sukces Pisany Szminką. Certyfikowany trener biznesu, praktyk. W roku 2013 stworzyła kolejny brand – markę Event Marketing Institute zajmującą się edukacją branży eventowej oraz tworzeniem szeroko pojętych strategii marketingowych opartych o event marketing. Niezwykle charyzmatyczna i kreatywna postać, która z ogromną pasją każdego dnia tworzy nową rzeczywistość w świecie eventów. Znakiem rozpoznawczym organizowanych przez nią eventów jest ich spektakularna, zaskakująca i nierzadko – niespotykana forma. Zapytana, czym dla niej jest event, odpowiada – „Jeśli jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów, event wart jest więcej niż tysiąc obrazów”. Kobieta, która nie boi się wyzwań – łamie standardy, zaskakuje oraz serwuje niezapomniane emocje. Jak sama mówi – to jej misja. Porażki traktuje jako jeden z elementów sukcesu. Niejednokrotnie sama wbijała gwoździe (dosłownie), by osiągnąć zamierzony cel. Jest żywym przykładem na to, że chcieć to móc – bez względu na płeć, czy wiek. Ogromny bagaż doświadczeń, charyzma oraz wielkie serce – ot powód, by nadać jej miano Kobiety Sukcesu XXI wieku. 12 Twarzą w twarz
Partner wydania: Zacznijmy chronologicznie. Który moment w karierze był dla Pani przełomowy i sprawił, że zdecydowała się Pani, by wkroczyć w eventowy biznes? Przełomowy dla mnie był rok 2004. Miałam wtedy 19 lat i z młodzieńczą energią i zapałem rozpoczęłam pracę na stanowisku barmanki w jednym z klubów muzycznych. Po zaledwie pół roku, obdarzona olbrzymim zaufaniem właściciela, zostałam menedżerem artystycznym. W tym momencie poczułam, że żyję. Pokochałam eventy firmowe, koncerty, pokazy mody; organizowałam pierwsze w mieście imprezy typu Beach Party z muzyką live. Już nie wyobrażałam sobie siebie w innym miejscu – musiałam organizować imprezy. Rok później rozpoczęłam więc własną działalność związaną z organizację eventów, a w wieku 21 lat wprowadziłam na rynek markę Exclusive Event, która dziś jest jedną z najdłużej działających agencji eventowych w Polsce. Jednak z pewnością nie zawsze było łatwo, a agencja ExclusiveEvent przechodziła lepsze i gorsze okresy. Jak sobie radzić z tymi drugimi, by utrzymać się na rynku? Było wiele przeszkód, a pierwszą, zupełnie prozaiczną był mój młody wiek. Do tego brak środków i nikłe doświadczenia w prowadzeniu biznesu. A jednak! Wtedy wszystko wydawało się proste i możliwe. Nie analizowałam, nie planowałam, nie zastanawiałam się, czy mi się uda, czy też nie. Wierzyłam, że mogę zawojować tę branżę. I to nie szczęście, a wiara i ogromne pokłady chęci doprowadziły mnie do miejsca, w którym dziś jestem. Jeśli chodzi o Exclusive Event, myślę, że z czystym sercem mogę powiedzieć, że firma nie zanotowała słabszego okresu i nie było takiej przeszkody, z jaką nie moglibyśmy się zmierzyć. Podczas gdy kryzys dotknął branżę, mniejsze agencje upadały, a w korporacjach i biznesie cięto koszty, my odnotowywaliśmy rekordowe liczby eventów. Byliśmy zaufanym partnerem, firmą rozpoznawalną na rynku, a klienci bardziej niż kiedykolwiek zwracali uwagę na każdą wydaną złotówkę. Nie mieli więc budżetu na eksperymentowanie. Informacje o jakości naszych realizacji szły w świat, a my stawaliśmy się silniejsi z dnia na dzień. W końcu przyszedł rok 2016, gdy została Pani nominowana w kategorii Bizneswoman Roku. Czy jest jakiś przepis na osiągnięcie sukcesu? Myślę, że gdybym chłodno kalkulowała i skupiała się tylko i wyłącznie na tym, co robią inni, uporczywie śledząc konkurencję, nie osiągnęłabym sukcesu. Gdybym nie szanowała ludzi, którzy są wokół mnie, moich współpracowników i jednocześnie przyjaciół – też nie osiągnęłabym sukcesu. I w końcu gdybym nie kochała tego, co robię, nie byłoby mowy o sukcesie. Jestem bezwstydnie jestem zakochana w mojej pracy… Nawet przez moment nie zwątpiłam w swoje marzenia. Nie znam słowa „niemożliwe”. Nie zastanawiam się „czy”, tylko „jak”. Nie obracam się za siebie – żyję tu i teraz, cieszę się małymi rzeczami. Wiem, czego w życiu chcę, wiem, do czego dążę, a gdy coś dzieje się nie po mojej myśli, przyjmuję sytuację taką, jaka jest, i próbuję znaleźć jej dobre strony. Nie poddaję się – po prostu wierzę, że to, co się dzieje, ma jakiś inny, głębszy sens. Oto moja recepta na sukces, dzięki której mogę dumnie stać na czele profesjonalnej firmy, która pozwala na spełnianie marzeń eventowych, muzycznych i artystycznych, zarówno moich klientów, jak i własnych. Idźmy więc dalej. Jesteśmy na przełomie roku 2017/2018. Jaką przyszłość wróży Pani branży? Bardzo dobrą. Event marketing jest przyszłością biznesu. Na świecie ma rangę branży – tak też będzie wkrótce u nas. Jestem w stanie zaryzykować, że będzie najefektywniejszym i przynoszącym największe zwroty z inwestycji narzędziem marketingu i sprzedaży. Kreacja i mnogość pomysłów są nieograniczone, kontakt bezpośredni z marką i obcowanie z nią – bezcenne. Jedynie, czego sobie życzę, to tego, by klienci traktowali event jako element strategii przedsiębiorstwa, a nie tylko wycięty kawałek budżetu przeznaczonego na promocję. A Pani perspektywy? Każdy z nas stawia sobie zazwyczaj poprzeczkę coraz wyżej. Planuje Pani jakoś rozwinąć swoją działalność w najbliższych latach? Rozwijamy się cały czas. Doradzamy nie tylko w zakresie samej organizacji eventu, ale i w zakresie szeroko pojętej strategii funkcjonowania firmy, w obszarze działań wizerunkowych, sprzedażowych i marketingowych. Współpracując 12 lat z działami marketingu i sprzedaży największych firm w Polsce, jesteśmy w stanie doradzać globalnie – po prostu wiemy, co działa… Cały czas staram się poszerzać swoją wiedzę, poranek zaczynam od kawy i prasy branżowej, jestem częstym gościem konferencji Rozmawiała: Maria Ledeman Proszę uwierzyć, że mało jest kryzysów nieprzewidzianych… Naprawdę wielu sytuacji można się spodziewać, szczególnie jeśli ma się już wieloletnie doświadczenie i na niejednym evencie się zęby zjadło. Jednak zdarzają się, to oczywiste. Najciekawsze jest jednak to, że z reguły sytuacje kryzysowe wynikają z zaniedbań najprostszych rzeczy. 13
Partner wydania: branżowych w roli eksperta, prelegenta, a przede wszystkim nadal mam miliony pomysłów. Obiecuję, że jeszcze nie raz będzie głośno o nietypowych produkcjach Exclusive Event. Social media, a tym samym możliwości marketingowe rozwijają się dzisiaj bardzo szybko. Jaki ma Pani sposób na promocję swoicheventów? Nawet przez moment nie zwątpiłam w swoje marzenia. Nie znam słowa „niemożliwe”. Nie zastanawiam się „czy”, tylko „jak”. Nie obracam się za siebie – żyję tu i teraz, cieszę się małymi rzeczami. Wiem, czego w życiu chcę, wiem, do czego dążę, a gdy coś dzieje się nie po mojej myśli, przyjmuję sytuację taką, jaka jest, i próbuję znaleźć jej dobre strony. Nie poddaję się – po prostu wierzę, że to, co się dzieje, ma jakiś inny, głębszy sens. Działania w social mediach traktujemy bardziej wizerunkowo niż promocyjnie. Nasz sposób na promocję to oferowanie usług na najwyższym poziomie. Dajemy klientom pewną obietnicę – niekwestionowanej jakości, nietuzinkowości, gwarantowany efekt WOW, niezapomniane przeżycia i nietypowe lokalizacje. Oni z kolei odwdzięczają się nam miłym słowem, które rozchodzi się szybciej niż najbardziej pożądana plotka. I tak to działa od ponad 11 lat. Tego nie zastąpią nam reklamy na Facebooku, choć nie umniejszam ich skuteczności. Na Ogólnopolskiej Konferencji Szkoleniowej Event Menedżerów poprowadzi Pani prelekcję o zapobieganiu sytuacjom kryzysowym podczas eventów. Czego mogą spodziewać się uczestnicy? Na pewno nie będę rzucać nudnymi regułkami. Opowiem wiele historii wziętych z eventowego życia. Opowiem o tym, jak pracujemy, i co mogłoby się wydarzyć, gdyby nie działania prewencyjne, jakie stosujemy. Nieśmiało zwrócę uwagę na błędy naszych klientów, które również nierzadko wprowadzają wiele zamieszania oraz bałaganu, szczególnie komunikacyjnego. W końcu podam przykłady, do jakich kryzysów można doprowadzić brakiem wiedzy i umiejętności, teamu produkcyjnego, a co za tym idzie, jak łatwo odnieść efekt odwrotny do zamierzonego. Serdecznie więc zapraszam. Będzie dynamicznie. Jakie rodzaje kryzysów możemy wyróżnić i które z nich wydają się najtrudniejsze? Najgorsze wydają się te nieprzewidziane, które nie wynikają z winy organizatorów. Proszę uwierzyć, że mało jest kryzysów nieprzewidzianych… Naprawdę wielu sytuacji można się spodziewać, szczególnie jeśli ma się już wieloletnie doświadczenie i na niejednym evencie się zęby zjadło. Jednak zdarzają się, to oczywiste. Najciekawsze jest jednak to, że z reguły sytuacje kryzysowe wynikają z zaniedbań najprostszych rzeczy. Diabeł tkwi przecież w szczegółach, ale o tym… Również opowiem osobiście. Praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka? Zdecydowanie. Po tylu latach mogę śmiało powiedzieć, że doświadczenie tutaj jest absolutnie najważniejsze. Im więcej skomplikowanych, niestandardowych eventów, w nietypowych lokalizacjach, takich, które po prostu wychodzą poza ramy briefu, tym mniej rzeczy może zaskoczyć… Ale to zawsze i tak będzie branża pełna adrenaliny. Dlatego tak kocham swoją pracę! EVENT W ALVERNIA STUDIOS – PRODUKCJA EXCLUSIVE EVENT 14 Twarzą w twarz
Pokrowce Pokrowce na krzesła oraz stoły to idealny wybór dla tych, którzy cenią prostotę oraz funkcjonalność Dbamy o Waszą wygodę Adres biura: ARPEX – ul. Pass 19, 05-870 Błonie Kontakt: tel. +48 662 994 172 e-mail: biuro@bankietowo.pl www.bankietowo.pl www.sklep.bankietowo.pl Stoły Nasze stoły bankietowe oraz cateringowe charakteryzują się wysoką jakością wykonania oraz atrakcyjnym wyglądem Krzesła Nasze krzesła produkowane są w jednej z najlepszych fabryk na świecie Zaufali nam: Krzesło WENECJA 45,00 zł netto KRZESŁA BANKIETOWE sztaplowanie Krzesło nowoczesne PARYŻ 69,99 zł netto Krzesło nowoczesne MODENA 56,10 zł netto STÓŁ CATERINGOWY OKRĄGŁY Ø 180 cm 355,00 zł netto STÓŁ BANKIETOWY Ø 50 cm 290,00 zł netto STELAŻ DO STOŁU PROSTOKĄTNEGO 160 x 60 cm 115,00 zł netto STÓŁ BANKIETOWY PROSTOKĄTNY 180 x 80 cm 190,00 zł netto STÓŁ CATERINGOWY PROSTOKĄTNY 180 x 76 cm 145,00 zł netto POKROWIEC ELASTYCZNY na stół 180 x 76 cm 87,00 zł netto OBRUS na stół bankietowy Ø 290 cm 54,99 zł netto POKROWIEC CZARNY na krzesło bankietowe 13,81 zł netto POKROWIEC BIAŁY na krzesło bankietowe 13,81 zł netto
Partner wydania: LinkedIn dla polskich marketerów wciąż stanowi narzędzie służące głównie budowaniu własnej marki osobistej. O ile coraz lepiej radzimy sobie z obecnością na LinkedIn, o tyle promocja usług czy produktów nie stoi jeszcze niestety na najwyższym poziomie. Ciężko nawet o podanie skutecznych kampanii promocyjnych wydarzeń w Polsce. A szkoda, ponieważ LinkedIn jest do tego świetnym narzędziem. Nie warto wierzyć również w mit, że LinkedIn może służyć tylko do promocji wydarzeń profesjonalnych i biznesowych. Spośród jakichkolwiek mediów społecznościowych to właśnie użytkownicy LinkedIn mają największy średni przychód! To znaczy, że mają również niezależność finansową i mogą wziąć udział w wielu płatnych wydarzeniach – w tym także Twoim – o ile oczywiście skutecznie i umiejętnie go wypromujesz. Polski LinkedIn oraz specyfika portalu LinkedIn to najpopularniejsza na świecie profesjonalna sieć nawiązywania kontaktów licząca ponad 460 mln użytkowników. W Polsce ich liczba wynosi aktualnie niecałe 3 mln. Często dane pochodzące od użytkowników na LinkedIn są dużo cenniejsze niż te pochodzące z Facebooka. Miejsce pracy, pozycja zawodowa, branża? To właśnie ten portal poda nam takie informacje. Pomimo tego, że LinkedIn to medium biznesowe, najważniejsza rzecz, o której nie można zapomnieć, to fakt, iż po drugiej stronie ekranu nadal znajduje się żywy człowiek (nie firma) i to właśnie do niego piszemy. W związku z tym LinkedIn to nie tylko portal do promowania treści typowo biznesowych. O ile niekoniecznie zdołamy tam wypromować koncert czy sztukę (ale też jest to możliwe), o tyle promocja pokazu mody czy otwarcia kawiarni zakomunikowana w odpowiedni sposób i przez odpowiedni podmiot zdecydowanie może mieć sens. Jeżeli tylko masz pomysł i trafisz ze swoim komunikatem do odpowiedniej grupy docelowej, ten portal zdecydowanie jest dla Ciebie. Kto powinien komunikować treści na profilu? Najcenniejszy content na LinkedIn to ten tworzony przez użytkowników prywatnych. Dlaczego? Osiąga zdecydowanie lepsze zasięgi, zaangażowanie oraz jest bardziej wiarygodny. Jeżeli nie masz jeszcze założonego profilu na LinkedIn, to powinieneś szybko to nadrobić. Najważniejsze jest zadbanie o dwie rzeczy: 1. Dokładne uzupełnienie swojego profilu: krótki opis swojej osoby w podsumowaniu, doświadczenie zawodowe, obecne miejsce pracy, odbyte szkolenia i wolontariaty, działalność charytatywna, stworzone projekty i realizacje, a przede wszystkim rekomendacje od innych oraz potwierdzenie Twoich umiejętności. 2. Zbudowanie sieci kontaktów, czyli Twoich odbiorców. W odróżnieniu od Facebooka nie muszą być to Twoi znajomi, a potencjalni uczestnicy Twoich wydarzeń, partnerzy biznesowi, klienci. Jak stworzyć taką sieć? Pomyśl o ludziach z którymi kiedykolwiek wszedłeś w biznesowe kontakty, o osobach, z którymi obserwujesz się na Twitterze czy też którzy byli uczestnikami Twoich poprzednich wydarzeń. Znajdź ich i wyślij wiadomość tego typu podczas zapraszania ich do swojej sieci kontaktów: Dzień dobry. Obserwujemy się wzajemnie na Twitterze. // Należymy razem do grupy. // Oboje pisaliśmy do ... // Oboje uczestniczyliśmy w wydarzeniu. // Być może i tutaj znajdziemy wspólny język i pole do dyskusji. Pozdrawiam, ........................... Tekst: Anna Ledwoń Wszystko, co musisz wiedzieć o promocji wydarzeń na LinkedIn Z artykułu dowiesz się: Kiedy należy promować swoje wydarzenie jako firma, a kiedy jako osoba prywatna. Dlaczego warto stworzyć showcase page, by nie zaburzać swojego komunikatu. Czym jest LinkedIn Pulse i jak z niego korzystać. Jak wykorzystywać możliwość płatnej promocji na LinkedIn. 16 Mark e t i ng
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==